Meer ontspanning met mindfulness

Meer ontspanning met mindfulness

Balans in je leven

Ben je toe aan meer rust?

Mindfulness voor een betere balans

Een training in mindfulness leert je om even stil te staan. Stoppen met waar we mee bezig zijn en nieuwsgierig, met een open blik onderzoeken hoe het met je is. Net alsof je aan de waterkant staat en aandachtig voelt hoe warm het water is. En geconcentreerd opmerkt hoe de branding speelt met je voeten. Of geniet van het uitzicht over zee met geluiden van vogels op de achtergrond. Rustig stilstaan is iets dat we een beetje verleerd zijn. Van human beings zijn we haast veranderd in ‘human doings’. Velen van ons merken dat we af en toe hard moeten ‘strijden’ tegen stress in onze way of life. Ook mensen zonder stressvolle banen ondervinden dit. Het alledaagse leven anno nu vraagt immers aardig wat van ons. Of vind je stress of spanning er misschien gewoon bij horen?

Wat is goed voor jou?

Misschien zou je toch willen dat het anders kan. Mindfulness in je leven brengen, kan een groot verschil maken. De achtweekse mindfulnesstraining is ontwikkeld om stress bij jezelf te leren herkennen en te verminderen. Wanneer ontstaat die stress of een gespannen gevoel eigenlijk precies? Dat ontdekken is nog een hele kunst! Het betekent niet dat je je leven na de training moet omgooien tot een traag bestaan. Je leert wel beter stilstaan bij wat goed voor jou is. Je leert er vooral heel veel over jezelf in een vriendelijke sfeer.

Gun jij dit jezelf? Misschien is de tijd nu gekomen.

Omgaan met jezelf

Weet je eigenlijk van jezelf hoe je erbij staat in jouw leven? Heb je het roer stevig in handen en je horizon in beeld of ben je losjes op koers? Misschien voelt het leven soms aan alsof je keihard moet roeien, zelfs tegen de klippen op? De dagen vliegen voorbij en waar is eigenlijk de finish? Soms leven we maar door met gespannen schouders, ergernis of piekeren we veel. Misschien leef je wel met zorgen, gemis, pijn of een eenzaam gevoel. Of er is boosheid die telkens weer opkomt. Hoe mooi zou het zijn om daar wat zachter mee om te kunnen gaan… Het kan ook dat je niet weet wat het is, maar dat iets in je leven niet goed voelt. In de mindfulnesstraining leer je wat jij echt nodig hebt en dat het belangrijk is om zorg en aandacht aan jezelf te geven.

‘Met mij oké…’

Ook wanneer je niet veel zware hindernissen ervaart in je leven, kan de training heel nuttig zijn. Merk je dat je soms gehaast bent, vermoeid, onzeker of loop je in werk of privé ergens tegenaan, dan kan de mindfulnesstraining enorm verhelderend werken. Ook als opvoeden soms veel energie kost, zal je helpende inzichten opdoen in de training. De oefeningen zijn praktisch, niet ingewikkeld en goed te volgen. Het is wel een intensief traject. Acht weken lang waarbij je elke dag ongeveer drie kwartier thuis oefent. Maar, na die tijd, twee maandjes, heb je ook echt wat interessants geleerd.

Moedige stap

Als je meer wilt weten over mindfulness raad ik je aan om op internet te lezen op http://aandachttraining.info of lees een boek, bijvoorbeeld 'MINDFULNESS in de maalstroom van je leven' van Edel Maex. En als je nu denkt, ik vind het spannend, maar ik doe het! Dan is dit echt een hele moedige stap. Een stap richting meer balans.   

Mindfulness en compassie in Haarlem-Heemstede

Alles op een rijtje

Mindfulnesstraining

Mindfulnesstraining staat vooral bekend als groepstraining. In acht weken volg je met een gemengde groep een traject. Dit heeft voordelen omdat er in een groep veel van elkaar te leren valt. Soms is er herkenning; vaak zien we dat we uiteindelijk allemaal maar mensen zijn. Toch is een individuele mindfulnesstraining een mooi alternatief. Persoonlijke aandacht staat voorop en het geeft een veilig gevoel om op deze manier iets nieuws te leren. Of er zijn andere, meer praktische redenen om hiervoor te kiezen. De komende tijd kun je bij mij terecht voor individuele training. Mijn ervaring heeft me geleerd dat deelnemers de mindfulnesstraining verhelderend vinden, intensief, krachtig, praktisch, dat het inzicht geeft en als heel waardevol wordt ervaren. Voor mensen die in een hersteltraject zitten, bijvoorbeeld na een burn-out, overspannenheid of een mentale of lichamelijke tegenvaller kan een individuele training ook heel ondersteunend zijn.

Puur praktisch

De individuele training vindt plaats in mijn rustige praktijkruimte in Haarlem op de Heinsiuslaan 1. Dit ligt op de grens van Haarlem en Heemstede en je kunt hier makkelijk en gratis parkeren. Kom je fietsend, bijvoorbeeld vanuit Haarlem Centrum, dan parkeer je je fiets in een klein kwartiertje voor mijn deur. Ik zorg altijd dat de thee klaarstaat.

Prijs en vergoeding

De één op één-training is net als de groepstraining opgebouwd uit acht sessies, maar dan zijn het compactere sessies van een uur. Ook deze individuele mindfulnesstraining is met acht weken intensief en mede daardoor wetenschappelijk bewezen effectief. De prijs van de individuele mindfulnesstraining van acht sessies inclusief werkmap en audiobestanden bedraagt in 2020: €485,-. Dit bedrag kan in termijnen betaald worden als je dat wilt. Ook is het soms mogelijk om de kosten of een deel ervan vergoed te krijgen door je verzekering. Lees meer hierover op de site van het VMBN of neem contact op met je zorgverzekeraar of je werkgever. Wanneer je als zelfstandige werkt, kun je de kosten van de training voor je onderneming opvoeren.

Refresh your mindfulness

Heb je al eens een mindfulnesstraining gevolgd bij mij of bij iemand anders? Of heb je wat meditatie-ervaring? Dan weet je misschien hoe fijn het is om er af en toe weer wat intensiever mee in aanraking te komen. Of heb je gewoon behoefte aan een opfrisser van je mindfulnesstraining? Waarom deed het eigenlijk wat goeds voor je? Wil je dit gevoel weer naar boven halen? Doe dan eens een Refresh your mindfulness. Deze Refresher kun je individueel aanvragen en de omvang stemmen we samen af. Het kan prettig zijn om persoonlijke aandacht te krijgen. Bij een Refresh your mindfulness bij mij ben je van harte welkom voor jouw portie rust, oefeningen, wijsheden, thee en een glimlach. Tussen de afspraken door ontvang je inspirerende berichten.

Compassietraining

Take good care!

Heel langzaam genieten van een overheerlijke cappuccino terwijl het aanrecht nog vol staat met vuile vaat. Jezelf motiveren om te bewegen omdat je weet dat je je daarna beter voelt. Een afspraak afzeggen omdat je erg moe bent, ook al wilde je best gaan. Een keer nee zeggen als je om hulp wordt gevraagd, omdat je het even niet ‘over’ hebt. En dan zonder schuldgevoel en angst dat ‘ze’ je niet aardig vinden… Jouw eigen ideeën uiten, ook al vind je dat behoorlijk lastig. Een plan bedenken hoe jij iets graag hebben wilt en daar vol voor gaan! En als je on the way struikelt, hoe je jezelf weer op kunt rapen. Leren om gedachten te laten varen zoals: ’Straks denken ze dat…’ en ‘Wat nu als…?!’. Leren om jezelf minder kritisch te benaderen, maar juist steunend en met begrip. Een gezonde relatie ontwikkelen met jezelf én je omgeving. Dat kan in de compassietraining. Je leert hier om jezelf te behandelen als een dierbaar persoon, iemand voor wie je heel goed wilt zijn. Met een beetje luchtigheid en plezier. Je stapt met jezelf een leven lang door één deur, dus dan is het eigenlijk heel prettig als je ook beste maatjes met jezelf kunt zijn. Hier wil ik je graag bij helpen:

  • Compassietraining MBCL (Mindfulness Based Compassionate Living, vervolg op mindfulnesstraining)
  • 8 bijeenkomsten
  • Ik geef de training individueel. Elke bijeenkomst duurt een uur.  
  • €485,- voor de hele compassietraining, inclusief materiaal. Dit bedrag kan in termijnen betaald worden als je dat wenst.

Als je nog geen mindfulnesstraining hebt gevolgd, kun je bij mij terecht voor een individuele training of overleg over andere mogelijkheden.   


Aanmelden bij trainer Sonja

Vriendelijk, professioneel en met een knipoog

De trainer

Ik ben Sonja Herpers. En een rustige aard, die heb ik van mezelf. Dat past goed bij de sfeer van de mindfulnesstraining zoals ik die graag geef. Via yoga en een gouden tip ben ik met mindfulness in aanraking gekomen. Het paste me als een warme jas. Eerst als beoefenaar en inmiddels ook als trainer. Iets meer dan veertig jaar geleden ben ik geboren in Zeeland. Via Utrecht en De Bilt ben ik, inmiddels een gezin rijker, gaan wonen in Haarlem. Na mijn studie Communicatiekunde aan de Universiteit Utrecht heb ik verschillende communicatiebanen gehad. Uiteindelijk heb ik me steeds meer gericht op wat ik het leukste vind van dat vak, het schrijven. Sinds ik in Haarlem woon, doe ik dat als zelfstandige. Sinds 2015 ben ik ook gediplomeerd als mindfulnesstrainer. Ook de Vervolgopleiding tot Mindfulnesstrainer MBSR voor verdieping en professionalisering heb ik met succes afgerond in 2016. MBSR staat voor Mindfulness Based Stress Reduction, de echte, officiële achtweekse mindfulnesstraining. Ik ben ook opgeleid om de bijzonder mooie compassietraining te geven die bekend staat als de vervolgtraining van mindfulnesstraining. En, als kers op de taart heb ik een officiële opleiding tot yogadocent afgerond. Dat sluit prachtig aan bij mijn 'pakket'. Als professional ben ik geregistreerd lid bij de beroepsvereniging VMBN in de eerste categorie. Ik ben een groot voorstander van het besteden van tijd aan dingen in je leven waar je hart sneller van gaat kloppen. Ook kleine dromen zijn van groot belang.

Aanmelden of info?

Ben je zover om je aan te melden voor een training of wil je meer weten? Stuur dan s.v.p. een mail naar sonjaherpers@gmail.com. We maken dan een afspraak voor een kosteloos telefonisch voorgesprek waarin we bespreken of de training die ik geef, past bij wat jij zoekt.   

Ervaringen lezen?

Tenslotte een paar highlights van ‘mijn’ deelnemers over wat ze geleerd hebben:

  • Veel geleerd! Heb mezelf beter leren kennen.
  • Meer/vaker effectieve rust pakken.
  • Frisse blik.
  • Rust in mezelf en kracht.
  • Stilstaan bij gevoel en kijken wat ik nodig heb.
  • Beter naar mezelf luisteren.
  • Dat het fijn is om uit de automatische piloot te stappen.
  • Relativering.
  • Geleerd dat kleine dingen een heel groot verschil kunnen maken.
  • Minder impuls, meer bewuste actie.
  • Mildheid, ook voor jezelf.
  • Het is belangrijk om ook je mental health aandacht te geven.
  • Zelfrespect.
  • Heb geleerd meer rust in te bouwen.

Hoe deelnemers mij typeren? Rustig, down to earth, geduldig, betrokken, begripvol, zorgvuldig, duidelijk, professioneel en 'ze straalt uit wat ze vertelt'. Lees meer ervaringen.

Wees van harte welkom.